Futópadokról

A futópad szinte az egyetlen olyan fitneszgép, amely a szokásos ellenőrzések, beállítások (csavarok meghúzása, gép tisztítása) mellett még további rendszeres karbantartást is igényel!

Sokan vesznek futópadot, de ha azt nem szaküzletben vásárolják és nem kapnak megfelelő felvilágosítást a futópad karbantartásával kapcsolatban, illetve nem olvassák el a használati útmutató erre vonatkozó apró betűs részeit, akkor gyakran szembesülhetnek olyan jellegű problémával, amire jogosan mondhatják, hogy „Kérem én erről nem is tudtam!”. Gyakran ez a mondat még sok pénzébe is kerülhet, mivel a használati útmutatókban leírt rendszeres karbantartás elmulasztása bizony a garancia elvesztését is eredményezheti. A cserealkatrész ára, illetve a szervizelés költségei pedig igen jelentősek lehetnek egy-egy értékesebb futópad esetében.

Ami nincs benne a használati útmutatóban, de jó rá odafigyelni, az a következő:

Mielőtt elindítjuk a futópadot, soha ne álljunk rá a futószalagra, csak akkor lépjünk rá, ha a futószalag már mozgásban van! (Vigyázzunk, hogy gyors sebességnél ne lépjünk fel illetve ne lépjünk le a futószőnyegről!) Ennek azért van jelentősége, mert ha terhelés nélkül indítjuk a motort, akkor lényegesen meghosszabbítható annak élettartama!

A futópadot csak terhelés nélkül indítsuk és állítsuk meg!

A futószőnyeg egy speciális bevonatú és kialakítású lapon siklik, a két felület között található a különleges, futópadokhoz fejlesztett kenőanyag, amit a gyárban már felvisznek. Használat során a kenőanyag levegővel, porral érintkezik és elkerülhetetlenné válik a pótlása.

Otthoni futópadoknál általában a folyamatos használati idő maximum 45 perc, utána kb. 4-5 óra pihentetési idő leteltével a futópad ismét használható. A pontos használati és pihentetési idő típustól függően is változó. Prémium kategóriás futópadok esetében maximum 1 óra folyamatos használat után 3 óra pihentetés szükséges.

Az otthoni használatú futópadok esetében nagyon fontos a maximális terhelhetőség betartása. Ez futópad típusonként változó és nem minden esetben egyezik meg a gyári leírásukban szereplő maximális terhelhetőségi adattal! Vásárlás előtt szükséges tájékoztatást kérni a kiválasztott típusú futópad pontos teherbírásáról!

A futópadot rendszeresen kenni kell! A megfelelő karbantartással a futópad élettartama megsokszorozható! Átlagos használat esetén (heti 3 x 30 perces edzés) a futópad kenése 3-6 havonta szükséges. A futópad kenési állapotát úgy tudja egyszerűen ellenőrizni, hogy felemeli a futószalagot és amennyire tud benyúl a deszka és a futószalag közé. Amennyiben kezén meglátszik a kenés nyoma (mintha nedves lenne) a futópadot nem kell még kenni. Ha viszont teljesen száraz, akkor azonnali kenést igényel. A kenéshez használható anyag lehet tubusos kenőolaj vagy spray formátumú, ami fontos, hogy kimondottan futópadhoz való kenőanyag legyen!

A kenés menete:

1. Ha a kenőanyag spray formátumban áll a rendelkezésre (teflon tartalmú spray), ekkor a futópad legyen kikapcsolt állapotban és elegendő felemelni a futószőnyeget a futópad elejétől kb. 20 cm-re és a futólapot egyenletesen lefújni a spay-vel, amilyen messe csak tudja, kb. 2 másodpercig. Ezután engedje vissza a futószalagot a helyére.

2. Ha a kenőolaj tubusban, flakonban található, akkor a futópad hátsó görgőinek állító csavarjait mindkét oldalon meg kell lazítani imbuszkulccsal. Fontos, hogy a lazításkor 2-4 teljes 360°-os fordulatot engedjünk a csavaron. Ekkor a futószőnyeg lazább lesz, felemelhető annyira, hogy alá tudja vinni a kenőanyagot. (A tubusos formátumú kenőanyag hatása tartósabb, mint a spray formátumúé.)

Az olajozást vékony csíkokban (cikk-cakkban), a futólap jobb és bal oldali felületére is végezze el, benyúlva egészen a futólap közepéig.

A folyamat végeztével a hátsó csavarokon pontosan ugyanannyi fordulatnyit feszítsünk, mint amennyit lazításkor! Tehát pl. ha a futószőnyeg kilazításához 15-ször fordítottuk az imbuszkulcsot balra, akkor a futószalag vissza feszesítéséhez is 15-ször fordítsuk jobbra az imbuszkulcsot mind a bal, mind a jobb oldalon.

A kenés végeztével indítsuk el a futópadot alacsony sebességen (2 km/h) és sétáljunk rajta 3-5 percig az olaj megfelelő széthordása miatt, ezután a futópad üzemkész.

Vigyázzon, hogy ne kenje túl a futópadot, mert az a futószalag megcsúszását eredményezheti!

A futópad kenésének elmulasztása a futószalag és a motor meghibásodásához vezethet!

A futószőnyeg finombeállítása:

A futószalag finombeállítását a futópad szalagja melletti két „fellépő sín” végén található műanyag kupak takarásában lévő állítócsavarok imbuszkulccsal történő elforgatásával lehet elvégezni.

1. A futószőnyeg oldalirányú beállítása:

Rendszeres használat során előfordulhat, hogy a futószalag a futófelületen valamilyen irányban elmozdul. A futószalag középre állítását a következőképpen végezze el:

– Kapcsolja be a futópadot és állítsa be a sebességet 5 km/h-ra.

– Ha a futószalag a jobb oldali irányban mozdult el akkor a jobb oldali állító csavaron kell ¼ fordulatot az óramutató járásával egyező irányban elfordítani és a bal oldali állító csavaron kell ¼ fordulatot az óramutató járásával ellenkező irányban elfordítani.

– Ha a futószalag a bal oldali irányban mozdult el akkor a bal oldali állító csavaron kell ¼ fordulatot az óramutató járásával egyező irányban elfordítani és a jobb oldali állító csavaron kell ¼ fordulatot az óramutató járásával ellenkező irányban elfordítani.

– Amennyiben a futószalag visszaállt középre, akkor a finombeállítás készen van.

Célszerű rendszeresen ellenőrizni a futószalag helyzetét és elvégezni a megfelelő beállítást, mert ha a futószalag túlságosan elmozdul valamelyik irányba, akkor az a futószalag károsodását, deformálódását okozhatja, melyre általában a gyártó illetve forgalmazó által adott garancia nem terjed ki.

2. A futószőnyeg feszességének beállítása:

A futószalag feszességének beállítására akkor van szükség, ha a futószalag megcsúszik a felületen. Normál használatban a futószalagot azonban amennyire lehetséges bőre kell hagyni. A beállítást ugyanazokon a csavarokon kell elvégezni az imbuszkulccsal, mint az oldalirányú beállításnál:

– Kapcsolja be a futópadot és állítsa a sebességet 5 km/h-ra.

– Fordítson mindkét állító csavaron ¼ fordulatot az imbuszkulccsal az óramutató járásával egyező irányban.

– Amennyiben a futószalag még mindig megcsúszik, ismételje meg az előző pontban leírtakat.

Ha a rendszeres karbantartásokat az elmondottak szerint betartja, akkor sokkal hosszabb ideig fogja örömét lelni kedvenc fitneszgépében.

Csak a már mozgásban lévő futószalagra lépünk rá (vigyázzunk, hogy gyors sebességnél ne lépjünk fel és le a szalagra!), illetve az edzés végén, még a STOP gomb megnyomása előtt, a mozgásban lévő futószalagról először leállunk a futópad két szélére, és csak ezután állítjuk le a futópadot.

További kérdése van? Valamit nem ért? Keressen minket bizalommal és segítünk!